ISSN 1804-8323



DOPORUČUJEME


Novinky z jelení stáje

datum 15.12.2018 vlozil Luboš Procházka kategorie Mechanizace

Koncem loňského podzimu odhalil John Deere novinky, které si pro nás připravil na letošek. Na co se tedy můžeme ve světě golfové techniky těšit? Především na novou řadu vřetenových sekaček fervejí označenou 6000A a na jednu technologickou pecku v podobě postřikovače GPS PrecisionSprayer, který se řídí sám podle satelitní navigace a sám i dokáže podle potřeby vypínat jednotlivé trysky. Představené sekačky John Deere 6000A se nesou ve znamení dvou trojek: shodně mají tři kola a jde o tři různé modely. Konstrukčně vycházejí ze svých větších sester v podobě řad 7000A či 8000A a pracují s osvědčenými rychloseřiditelnými vřeteny QuickAdjust. Základní model 6080A má celkový záběr přes dva metry (přesně 80 palců neboli 203 centimetrů), tvořený pěticí vřeten QA5 s šířkou 46 cm. Prostřední sekačka 6500A využívá rovněž pět vřeten QA5, ovšem širších – 56 centimetrů, což ve výsledku dává celkový záběr přes 2,5 metru (přesně 100 palců, tedy 254 cm). Stejným se pyšní i nejvyšší model 6700A, který ovšem pracuje se vřeteny QA7 o větším průměru, širokými rovněž 56 centimetrů. Typy 6500A a 6700A dokážou svá vřetena vyklopit nahoru kvůli snadnějším přesunům, u základního typu 6080A to vzhledem k záběru jen lehce přes dva metry není zapotřebí. Neudusí se Jmenovitý výkon motoru 25 koní při 3000 otáčkách za minutu není na první pohled nijak oslnivý, vždyť například ve srovnání se sekačkami John Deere 7500A či 7700A je zhruba šedesátiprocentní. Jenže na výše uvedené záběry stačí a hlavně spolupracuje s automatickou převodovkou eHydro, vybavenou mimo jiné i systémem LoadMatch, který při zvýšené zátěži, například v prudším stoupání dokáže sám uzpůsobit pojezdovou rychlost tak, aby nikdy nedošlo k udušení motoru. Podle zkušeností prvních zákazníků právě systém LoadMatch výrazně přispívá ke kvalitě sečení. Ta je i u těchto nových sekaček John Deere na patřičné úrovni, své označení „PrecisionCut“ (precizní sečení) nenesou nadarmo. Pracovní rychlost přitom dosahuje až 12,9 km/h, takže nejde o žádné loudaly. Plynulá automatická převodovka eHydro pohání samozřejmě všechna tři kola a využívá přitom protiprokluzový systém GRIP AWD, chytře rozdělující příkon na kola tak, aby se žádné z nich neprotočilo a nepoškodilo porost. U pneumatik lze volit mezi hladkým a fervejovým vzorkem. Normy i bez filtru Co se vám na těchto motorech bude kromě hospodárnosti líbit, je jejich jednoduchost – emisní normu Tier 4 plní aniž by k tomu potřebovaly filtr pevných částic či dieselový oxidační katalyzátor. Vyspělé ovládání i hydraulika Obsluhu na palubě stroje uvítá pohodlná odpružená sedačka a na ovládací opěrce CommandArm je vyspělý displej TechControl se všemi přehledně uspořádanými důležitými provozními údaji, který najdete i na sekačkách řad sedm a osm tisíc. Šestitisícovky dostaly nové zdvojené čerpadlo, celý hydraulicky poháněný žací okruh má tudíž pro sebe svoji vlastní pumpu. Hydraulická soustava je vybavená ventilem pro regulaci tlaku i průtoku a pojistným přepouštěcím ventilem, předcházejícím možnému poškození žacích jednotek. Dostupné a obratné Nové sekačky řady 6000A nejsou vzhledem ke své výkonnosti a záběrům stroji pro každého, nicméně vhodně doplňují široký sortiment golfové techniky John Deere tak, aby si v něm ten svůj vysněný stroj našli i správci menších hřišť či ti, kdo k supervýkonné sekačce fervejí (např. loni uvedené John Deere 8900A PrecisionCut se záběrem 3,3 metru) potřebují ještě jednu menší, lehčí, dostupnější, hospodárnější a obratnější v členitém terénu. S přesností palce Navazovat při sečení přesně na předchozí jízdu není nic složitého, protože sami dobře vidíte, kde už je porost posečený a kde ne. Při postřiku se využívá pěnový značkovač, jinak by podobné vodítko chybělo, jenže s rozpětím ramen stejně dokáže pěkně navázat na vedlejší lajnu jen zkušený machr. Od příštího roku může být takovým machrem samotný stroj, bez ohledu na to, kdo sedí za jeho volantem. John Deere totiž vybavil svoji soupravu užitkového vozidla John Deere ProGator 2030A s postřikovačem HD200 CE přijímačem satelitního signálu StarFire 6000, barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 8,4 případně 10,2 palce (typ 4240 nebo 4640) a automatickým řízením AutoTrac Universal 300, s nímž stroj dokáže navazovat na předchozí jízdu s přesností jednoho palce (2,54 cm)! Ani neřídíte Žádná vynechaná místa ani žádné přestřiky, kde byste plochu ošetřili dvakrát, už nehrozí. Odvedete dokonalou práci a výrazně šetříte jak životní prostředí, tak aplikovanou látkou, neboť vystříkáte pouze to, co je opravdu nezbytně nutné. Kromě toho tato technologie dokáže sama podle potřeby při jízdě vypínat jednotlivé trysky, například když do záběru ramen zasáhne bunker, cesta nebo jiná plocha, jíž není zapotřebí ošetřit. Využívá k tomu aplikační mapu, vy přitom vůbec nemusíte řídit, sedíte za volantem a kontrolujete správnost aplikace na displeji. Nic jiného, jen pohoda a vynikající výsledky. Ty navíc automaticky zdokumentujete a můžete rovnou přenášet do počítače v kanceláři. Takhle na papíře v článku to může někomu připadat zbytečně nadčasové, ovšem většina těch, kdo si tyto systémy vyzkoušeli, o jejich pořízení začala vážně uvažovat. To máte podobné jako třeba s navigacemi v automobilech. Osvědčené a spolehlivé John Deere své vlastní automatické řízení AutoTrac využívající satelitní navigace představil už v roce 2001 ve španělské Seville. Nyní tedy jde o systémy osvědčené na velkých traktorech s výkony přes 600 koní, na sklízecích mlátičkách či na postřikovačích se záběry až 40 metrů. Vše už je vyzkoušené a pracuje naprosto spolehlivě, jak je ostatně u techniky John Deere zvykem. Právě zemědělství prošlapalo těmto vyspělým technologiím cestu, aby se po ní mohly nyní vydat i do světa golfu. Kromě výše uvedené satelitní novinky John Deere u svých postřikovačů HD200 vylepšil hydrauliku a rozdělovač pro ovládání postřiku. Nejvhodnějším podvozkem pro ně je víceúčelové vozidlo John Deere ProGator 2030A, které lze používat i jako nákladní s nosností až 1,5 tuny případně jako nosič pískovačky nebo rozmetadla hnojiv. Text: Pavel Pánek

Green 4/2018

Časopis GREEN

Vážení čtenáři, kolegové,

konec roku bývá příležitostí ohlédnout se za ním nazpět a zjistit, jestli si z něho budete něco pamatovat, třeba za tři roky. Tedy vlastně i příležitostí připomenout si minimálně pět šest zásadních záležitostí, na které budete v souvislosti s odcházejícím rokem vzpomínat.

Myslím, že rok 2018 byl z pohledu greenkeepingu docela unikátní. Událo se hodně zajímavých věcí, nenudili jsme se. Zbytek není neproniknutelná šeď, ale když má něco trčet z ospalé nudné rutiny, musí to být výjimečné. Stačí retro tři nadmíru vydařené akce, tři novinky novinek?

Možná bych měl vzpomenout komunální volby, i když… Ale „náš“ člověk/čtenář by si určitě měl pamatovat lednový Seminář a výroční konferenci ČSG v kruhové hale ČZU v Praze s volbou nového výkonného výboru, červnový pyšelský Slunovrat, který se vzhledem k odpalům golfových míčků v okamžiku východu slunce stává kultovní záležitostí a pak říjnový Výroční turnaj ČSG v Darovanském dvoře, kde se Josef Čepek po předchozích triumfech v roce 2009 v Sokolově a v roce 2011 v Poděbradech stal nejúspěšnějším hráčem v jeho devatenáctileté historii.

A zmíněné super novinky? Řídil jsem unikátní svahový stroj Ventrac, výjimečný svou konstrukcí a množstvím přídavných zařízení a adaptérů. Projel se novým Club Car Tempo, který přinesl ladné dynamické křivky, exkluzivní možnosti příslušenství a bezprecedentní úroveň konektivity s GPS systémem Visage. A vysekl poklonu sekačce JD 9009A, nenasytnému žroutu rafů s absolutní kontrolou nad strojem. Všechny novinky vznikly s cílem posunout golfovou hru, respektive greenkeeping, o pořádný kus vpřed… Podle mě se to skvěle povedlo.

V každém oboru je to jako když odlupujete slupky „cibule“. Za každou další slupkou, za každým poznáním, jsou zase další otázky, které rozkrýváte. A my se k nim snažíme – i s vaší pomocí – v každém čísle Greenu přinést to nejzajímavější. Typické je, že dnes nikdo neví, jaký bude zítřek. A typické také je, že lidi podle dneška ustavičně posuzují včerejšek, aniž by se pokusili představit si realitu včerejška bez znalosti dneška. Složité? Asi ano. Právě proto, že to je složité na pragmatické pochopení všech souvislostí, jde o dobrý způsob inspirace.

Tak si užívejte přelom roku a myslete na nás stejně často, jako my myslíme na Vás.

Hodně zdraví, štěstí a úspěchů v novém roce 2019 mi za celou redakci Greenu dovolte připojit také velké poděkování za dosavadní spolupráci.

LUBOŠ PROCHÁZKA, šéfredaktor




Národní institut golfového vzdělávání Český svaz greenkeeperů Fegga Golf Resort Karlovy Vary ČGF Ittec Ittec Ittec John Deere Agro CS Golf Digest Agris.cz Profigrass Royal Golf Club Mariánské Lázně Everris. Agentura Bonus Sklopísek Střeleč Střední zemědělská škola Dalovice Plagron Golf Hluboká
Ingolfer
Golf Sokolov Golf Beroun Aros Provodínské písky Böhmerwald Golf Park Lovochemie Vydavatelství Baštan