DOPORUČUJEME


TORO slaví 100 let!

datum 14.07.2014 vlozil Adam Kolbábek kategorie Mechanizace

Pouze několik firem v historii dokázalo být tak úspěšných, aby se staly pojmem v golfovém světě. Podívejme se, jak to společnost Toro zvládla během sta let. Když John Samuel Clapper dne 10. července roku 1914 spoluzakládal Toro Motor Company, zajisté si ani ve snu nepředstavoval, jaký úspěch přijde. Za pouhé čtyři roky své existence společnost vyrobila svůj první stroj pro údržbu golfových hřišť, samojízdný válec na fairwaye a v roce 1920 přišla se svým prvním patentem, traktorem s kultivátorem. K dnešnímu dni má zapsaných více než 800 amerických patentů a jen za rok 2012 investovala do vývoje 60 miliónů dolarů. A to nejsou špatná čísla pro firmu, která byla původně založena za účelem výroby motorů pro malotraktory. NE VŠECHNO ŠLO HLADCE V současné době Toro působí po celém světě ve více než 90 zemích a zaměstnává více jak 5 tisíc zaměstnanců, kteří vytvoří obrat vyšší než 2 miliardy dolarů ročně. Mezi významné zákazníky značky Toro patří i takoví, za které stojí za to „zemřít“, např. St Andrews Links Trust, Wimbledon Championships, Pinehurst Resort & Country Club (místo konání US Open 2014), Royal Liverpool Golf Club (místo konání Open Championship 2014), Gleneagles (místo konání Ryder Cup 2014) nebo Wald Disney World Resort. Nyní, při 100 letém výročí oslavovaném po celém světě množstvím událostí a akcí, se Toro ohlíží zpět na své speciální webové prezentaci (www.thetorocompany.com/100) a nově vydanou knihou Century of Innovation. Ačkoli zakladatel J. S. Clapper před stoletím vytvořil společnost pro vstup do golfového světa v roce 1918, první skutečná inovace přišla o rok později. Toro bylo osloveno klubem The Minikahda Club v americkém Minneapolis, která nahradila do té doby používané, vybavení tažené koňmi. Připevněním pěti zahradních sekaček na přední část klasického farmářského traktoru zahájilo Toro motorizovanou éru strojů golfového odvětví a společnost už nikdy neudělala krok zpět. Toto golfové hřiště s pozměněným vzhledem se pak stalo místem konání US Amateur Chamionship, Walker Cup nebo US Women´s Amateur, zatímco stroje se značkou Toro pak zkrášlovaly ta nejlepší hřiště po celém světě před všemi významnými turnaji. Avšak ne vše šlo tak hladce. Společnost byla založena ve stejný měsíc, kdy vypukla první světová válka a v lednu roku 1929, vstoupila na burzu s cenou akcie $1,40, pouhých deset měsíců před jejím krachem. Načasování nemohlo být horší. Toro na situaci odpovědělo v nevídaném stylu představením první benzínové motorové sekačky na greeny Power Roller, která byla využívána v tisících školách, tenisových klubech a golfových hřištích, stejně jako v komunálních službách po více než 30 let. V roce 1948 vedení firmy velice dobře využilo příležitosti, když získalo společnost Whirlwind z Milwaukee zabývající se výrobou rotačních sekaček. Čtvrtý president společnosti Toro David Lilly později popsal tento krok jako „jedno z nejlepších obchodních rozhodnutí, jaké jsme kdy učinili.“ Tento obchodní tah rozhodně pozvedl prodej a povznesl značku na mezinárodní úroveň. LEPŠÍ, RYCHLEJŠÍ, LEVNĚJŠÍ… Barry Becket, současný senior marketing manager pro mezinárodní obchod společnosti Toro, byl jedním z těch, kteří se mezinárodního rozmachu společnosti osobně účastnili. Pan Beckett strávil 28 let vedením proaktivních kampaní a nalétal tisíce mil. Byl jádrem propagačního úsilí společnosti v moderních dobách a jeho práce má velký dosah na její budoucnost. „Stali jsme se světovou společností s lidmi po celém světě,“ říká Beckett, „a budeme pokračovat ve vývoji stejně tak, jako se mění a vyvíjí celý svět a obchodní trh. Mnoho technologií se v posledních patnácti až dvaceti letech kompletně změnilo. Kdyby jste se vrátili zpátky o třicet let a porovnali tehdejší sekačku pro greeny s jednou z dnešních, těžko by to byla srovnatelná náhrada. Ale všechna vylepšení vznikala postupně, neudálo se to přes noc,“ pokračuje Beckett. „Dnešní očekávání na tyto stroje jsou taková, že je můžeme vyrobit větší, lepší, rychlejší, lehčí a levnější, ale vynalézt takové stroje chce svůj čas.“ Beckett konstatuje, že důraz na vývoj nepřestává uvolněním nového modelu nebo vynalezením nové technologie. S cílem využít možnosti, které inovace představuje, investuje společnost maximum do rozvoje zaměstnanců. „Toro má velmi dobrou pracovní a zaměstnaneckou etiku v tom, že nám poskytuje nástroje, které k naší práci potřebujeme s tím, jak se náš obor vyvíjí,“ vysvětluje. „Například, když jsem začínal u Tora, nikdo z nás nepoužíval počítače. Vše bylo tvořeno na papíře. Ale s příchodem počítačů jsme se museli přizpůsobit, takže nám společnost zprostředkovává školení, která jsou nezbytná k porozumění softwaru, stejně jako hardwaru.“ Dnes je série inovací Tora dovršena stroji jako jsou rotační sekačka Groundsmaster řady 5900, představená v roce 2008, která umožňuje greenkeeperům posekat hektar za méně než deset minut nebo jiná rotační sekačka Groundsmaster 360, z roku 2010, s řízenými všemi čtyřmi koly. V poslední době přišla společnost s prvním bezdrátovým sensorem vlhkosti půdy zaměřeným pro spotřební trh - PrecisionTM Soil Sensor, které získalo několik ocenění včetně ceny Grand Prix na pražském For Garden. Další novinkou tohoto roku je nová řada golfových postřikovačů Infinity, která dovoluje greenkeeperům rychlý přístup do vnitřních komponentů bez potřeby kopat do země. Není to tak, že by se chod věcí na nějakou dobu zpomalil. „Počítačové aplikace v našem oboru se budou pouze vyvíjet dál,“ dodal Beckett. „Nová nastupující generace - kdokoliv mladší 30 let - roste s počítači, takže z nich nemají strach a sami je budou využívat v jejich pracovní činnosti. „Jakmile se tito lidé dostanou na vyšší pozice, budou chtít využívat počítačové technologie k získání více informací, čímž budou moci dělat správná rozhodnutí. To je důvod, proč je důležité pro nás jako pro firmu, abychom se dále vyvíjeli.“ JAKO KAPKA RANNÍ ROSY Historie společnosti Toro je napěchovaná inteligentními rozhodnutími, učiněných v dobrých i zlých časech. Znalost trhu a neustálé hledání nových inovací napomohlo stát se světovou značkou, jejíž logo je spojeno s postřikovači na ferveji i s brzkým ranním cvrkotem při prvním střihu trávy. Toro získalo své místo v golfové krajině stejně jako kapka ranní rosy nebo golfový praporek. Se 100 lety u svého jména je nyní čas slavit. Ing. Josef CHYTKA, zakladatel a vlastník Profigrass s.r.o., který je distributorem Toro pro Českou a Slovenskou republiku, závěrem dodává: „Společnost Profigrass jsme založili v roce 1996 za účelem zastupování značky Toro. Za 18 let naší spolupráce jsme poznali, s jak odpovědným a progresivním partnerem máme tu čest spolupracovat. Jsme hrdí na to, že jsme ze sta let historie společnosti Toro mohli těch osmnáct prožít společně.“ (Podstatné části článku byly přeloženy z časopisu GMé) Kontakt a bližší informace: Adam KOLBÁBEK, www.profigrass.cz, GREEN 2/2014

Green 3/2018

Časopis GREEN

Vážení čtenáři, kolegové,

nejuznávanější teorie předpokládá, že humor a smích se vyvíjí z pocitů a projevů triumfu. Plně se s ní neztotožňuji, protože tento vzácný dar dostal vítěz letošního Výročního turnaje ČSG pan Josef Čepek do vínku snad už při svém narození dne 2. února 1956 (na Hromnice). Tento rebel a pohodář s jedinečným smyslem pro humor vyhrál v Darovanském dvoře devatenáctý ročník tradičního prestižního golfového klání (blíže viz s. 12 až 16). Titul Nejlepší hrající greenkeeper tak získal zpátky do svého ročního držení – a to po předchozích triumfech v roce 2009 v Sokolově a v roce 2011 v Poděbradech. Blahopřejeme!

Poděbradský Josef Čepek v současnosti pomáhá s údržbou hřiště Královského GC Malevil. O tom, že umí skvěle hrát golf, není třeba nikoho přesvědčovat. S holemi vyráží na hřiště od roku 1982 a o sedm roků později se dokonce s českou golfovou reprezentací podíval do Walesu. Po vítězství v Darovanském dvoře se rázem stal nejúspěšnějším hráčem greenkeeperské turnajové historie. Jen trojici hráčů (Svěntek, Daňko, Čepek) se totiž až do letošního turnaje podařilo dvakrát zvítězit. Díky zlatému (nebo snad zelenému? 6) hattricku se Josef Čepek rázem osamostatnil v čele historického žebříčku „nesmrtelných“ greenkeeperských šampionů.

Ale vraťme se na začátek ke smyslu pro humor, který je jednou z nejlepších vlastností, jaké člověk může mít. Je bezvadné, že nový šampion šampionů ho má na rozdávání. Když jsem Josefu Čepkovi pomáhal v Darovanském dvoře s uložením trofeje a cen do jeho staršího auta, neodpustil jsem si na jeho adresu pár slovních legrácek. Usmál se a usadil mě vtipnou hláškou „Vsadím se, že ani ty nevypadáš stále tak dobře, jako před patnácti lety!“ S dobrým smyslem pro humor se budete spontánně smát, zbavíte se stresu, nebudete mít problém komunikovat s ostatními i řešit nepříjemné situace. Lidé často nevědí, že není nutné být vtipný, abyste měli smysl pro humor – tento smysl je spíše schopnost vidět na všem to vtipné.

Smích má nad naší myslí a tělem velkou moc. Když si člověk se smyslem pro humor zlomí nohu, nezpanikaří. Nebude z toho zbytečně naštvaný. Pusťte si nějaký film s Eddie Murphym, Stevem Martinem, nebo Chevy Chasem, klasiku komediálního žánru, jako jsou Mladý Frankenstein, Ohnivá sedla, Ženy sobě, nebo Pařba ve Vegas. Nebo se prostě pohodlně usaďte v křesle s novým Greenem v rukách...

Přeji Vám za redakci Greenu pohodové čtení,
hodně zdraví, štěstí i trávníkářských úspěchů.

LUBOŠ PROCHÁZKA, šéfredaktor


KALENDÁŘ AKCÍ


» zobrazit všechny akce



Národní institut golfového vzdělávání Český svaz greenkeeperů Fegga Golf Resort Karlovy Vary ČGF Ittec Ittec Ittec John Deere Agro CS Golf Digest Agris.cz Profigrass Royal Golf Club Mariánské Lázně Everris. Agentura Bonus Sklopísek Střeleč Střední zemědělská škola Dalovice Plagron Golf Hluboká
Ingolfer
Golf Sokolov Golf Beroun Aros Provodínské písky Böhmerwald Golf Park Lovochemie Vydavatelství Baštan